17 år

jag är 17 bast, barre, jordsnurr, vintrar, sommrar

ja kalla det vad du vill, men jag säger år
17 år och vet inte vad jag vill göra med mitt liv

vi har gjort val i skolan vad vi vill ha för inriktning i trean

att tänka bara två år frammåt får det att skruva sig i min mage

hur ska jag veta vad jag vill om två år?

och hur fan ska jag veta vad jag vill göra EFTER gymnasiet

jag går första året på John Bauergymnasiet i Gävle

programmet är it-media

när jag valde det i nian hade jag bara en sak i huvudet

"vad tycker jag är roligt och vad vill jag syssla med just nu?"

jag vet att många andra tänkte mycket längre fram än så
för vidare utbildning, yrkesförberedande program osv...

men för mig är det viktigt att göra det jag tycker är kul NU

jag kommer inte vara samma person när jag tar studenten som när

jag gick ut grundskolan, jag kommer ha ändrat uppfattning om det mesta

och inte alls känna som jag gör just nu, här, idag

på något sätt har jag ändå lärt mig hur jag fungerar efter alla dessa år

jag känner mig själv relativt bra, jag vet hur jag reagerar i olika situationer

sen har jag såklart sidor hos mig själv som jag inte känner rakt igenom

sidor som gör lite som de vill

när jag sitter och tänker så känns det som jag är lite schizofren
det är som att det finns 1000 olika personer inuti mig med 1000 olika åsikter
det är det som gör det så svårt att veta vad jag vill göra i framtiden

vad vill jag göra av mitt liv?

Vem vill jag bli?

Det jag vill få fram med dessa ord är att det är svårt att veta, som 17 åring

vad man i framtiden vill göra
"tiderna förändras" det har vi hört förr

men sanningen är att tiderna inte alls förändras

det är vi själva som gör det tiden är den samma
och det mesta är tidlöst, faktiskt.


/ J.


Kommentarer

Här kommenterar du inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Bloggadress:


Kommentar:


Trackback