att ta ett beslut

livet består av en jävla massa val och beslut
vi funderar, argumenterar och tar sedan ett beslut
det börjar redan i barnsben och fortsätter och fortsätter och fortsätter
det börjar nog redan i barnstolen då man blir matad
en undermedveten valfundering startar - ska jag spotta ut maten eller inte?
när du sedan står med näsan ner i frysen på affären, vilken glass ska du välja?
när du ska välja mål på mcdonalds, blir det en cheese eller kanske nuggets?
det du väljer kommer du förmodligen ändå att ångra när du ser vad den brevid dig äter
vi människor fungerar faktiskt oftast så
vi vill alltid ha det vi inte valde, och mest av allt vill vi ha det vi vet att vi inte kan få
när du kliver på bussen, vilken plats ska du ta?
ska du välja en av platserna längst fram eller ska du fortsätta bakåt?
ska du välja raden där det är tomt eller ska du sätta mig brevid en okänd individ?
allting handlar om att välja, att besluta sig om något man tror är det bästa
människor gör som de gör utan att riktigt fundera på varför

justnu pågår en väldig massa funderingar inuti mitt huvud
jag funderar på vilka ord jag ska välja, hur jag ska formulera mig
jag funderar även på om jag ska öppna en till cola eller om det är nog för idag

vissa har svårare att välja och ta beslut
medan vissa kan välja det mesta hur lätt som helst
jag tror det handlar om hur man är som person
jag som är troende på ödet har inte svårt att ta beslut
tänker att allting är bestämt redan, jag ska bara göra det som känns rätt
jag försöker chansa och hoppas på det bästa
det känns rätt för mig

jag vet att vissa kan drabbas av enorm beslutångest
har ett antal sådana vänner i min omgivning
för dessa personer är varje litet val svårt
och när de gäller de allra viktigaste ämnena kör det ihop sig helt
i sådana situationer känner jag jag mig för en gång skull enkel
jag, jennifer som annars är kanske den mest komplicerade personen på jorden
men när det gäller val och beslut känner jag mig enkel om jag jämför med andra
och det känns faktiskt skönt, att någon gång slippa argumentera så mycket med sig själv

det som känns bäst för dig kommer aldrig vara fel val


Kommentarer

Här kommenterar du inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Bloggadress:


Kommentar:


Trackback