Guess what? I'm not a robot

Det är stunder som denna jag känner för att skriva. Efter en kväll ute på stan. Hemma i min säng. Ensam. Förvirad. En smula besviken.

Jag har stora tankar. Som alltid. För stora. Men jag har svårt att formulera mig. Mitt ordförråd tycks ha krympt likt en ballong utan luft och jag kan inte finna de rätta formuleringarna till någonting längre.

Efter att ha varit ute en kväll i en medelstor stad har sett ett par hundratals själar som letar efter något att tro på blir jag förbryllad. Är det jakten efter livet dessa vilsna själar är ute efter? Jakten efter att känna något som känns? Jakten efter att finna någon slags kärlek, eller är det kanske bara jakten efter att finna någon att dela säng med?

Varför undrar jag. Vad är det som får oss individer att sätta oss i en bar och hälla i oss en jäst dryck? Hälla i oss så mycket som plånboken tål, för att sedan dansa på bordet, kissa mot en bil, snubbla på gatustenar, bli stoppad av polisen, spy i en buske, blanda saliv med en främling och allt annat?

Okej, "det är kul" kan vara ett svar. Men vad är det som får individer att göra samma sak, varje helg, varje månad, varje år? Vad är meningen med det hela? Är det bara tidsfördriv, eller är det just det som är livet?

Jag tror att det är just jakten efter livet som gör att vi människor vill gå ut och bli så berusad att vi spyr i buskar. Allt för att känna att vi lever, känna att vi finns till, känna oss viktiga och stora. För innerst inne i hjärtat har vi en aning om hur stor världen utanför är. Och det gör oss rädda och vi förlorar en del av den där självsäkerheten. Därför går vi ut, intar stora mängder alkohol och söker efter något som känns. Söker efter livet. Söker efter adrenalinet och livsglöden.

Jag menar inte att det är fel, absolut inte. Alla har sin egen bild av vad livet är. Och alla har sin egen grej att göra för att känna att vi lever. Det är bara så att för mig är inte den grejen alkohol.

Det är kanske det som är livet.

Kommentarer
Skrivet av: Delshad

Adrenalin och livsglöd finns i andra former att uppnå i livet än bara alkohol. Jag känner stor livsglöd trots att jag är nykterist. Festen ligger i huvudet, det ligger inte i glaset. Jag känner inte att jag har mindre roligt än mina vänner en lördagskväll som dricker. Utan tvärtom, oftast har jag roligare då jag är medveten om vad jag gör, hur jag uppför mig och säger. För att inte tala om dagen efter då jag slipper ångest och spya. Jag vaknar fräsch och redo att möta dagen - tillskillnad från många andra då den dagen endast spenderas i sängen med minneslyckor, spya och ångest.

2010-11-07 @ 17:25:13
URL: http://delshad.blogg.se/

Här kommenterar du inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Bloggadress:


Kommentar:


Trackback