Svar till EMMA

Skrivet av: Emma
Hejsan! Jag har en fråga till dig angående Alanya. Det är så att jag och min kompis (vi är båda 18 år) ska åka till Alanya i sommar, och vi undrar hur det är med "de jobbiga turkarna" som alla påstår finns där och jagar? Är det verkligen så illa? Sen undrar vi också om det förövrigt om man träffar mycket svenskt folk där nere? Eller skandinaver överlag? :-) Tacksam för svar!

Svar:
"De jobbiga turkarna" är inget jag har upplevt som ett problem. Det är klart, de som jobbar i butikerna där är ju turkar och de står och ropar åt en när man går förbi. Men i samband med en ny lag i Turkiet, får de inte gå utanför sitt område (butiken) så de kommer inte ut på gatan och drar in en. Likaså gäller resturanger. Men det kan ändå vara drygt att de skriker efter en när man går förbi. De ser direkt att man är skandinavisk, så de skriker "Svenska flicka?" osv. Men det är bara att ignorera, för annars får man inte göra annat än att stanna och prata. Allt de vill är ju att man ska handla av just dem.

Två unga flickor ska INTE vara på stranden ensamma på kvällen/natten. Det rör sig mycket skumt folk där. Så håll er i city, för där är det folk överallt. Det är väldigt mycket skandinavier i Alanya. Både barnfamiljer och ungdomar. Det finns en skaninavisk bar som heter The doors. Hett tips!

Sen måste jag ju passa på att säga att ni måste göra Turkiskt bad (Hamam). Det kanske ni redan vet vad det är om ni har varit i turkiet innan. Men det är i alla fall helkropps-skrubbning som man ska göra första dagen man är där, innan man steker i solen. Finns ingen renare känsla efteråt! och så sitter brännan bättre och man slipper flagna. Denna gång var vi på ett Hamam, som ligger bredvid ett hotel som heter Hotel Delfino. (bara att fråga första bästa taxichafför om vägen) Det var superbra där, och billigare än det vi var på sist. Trevlig resa!



Kommentarer

Här kommenterar du inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Bloggadress:


Kommentar:


Trackback