Short of breath, short of time. We got to act before it's too late.

Har tittat på Dokument inifrån som i det senaste avsnittet handlade om Caremas äldreboenden. Usch. Jag får ont i magen. Jag är inte dummare än att förstå att alla företag måste gå med vinst, men när det handlar om människor och omsorg är det inte möjligt att bara fokusera på pengar. Individer får inte komma i kläm, det ska inte behöva ske för att ett företag ska gå med vinst. I detta fall misstänktes vanvård på grund av personalbrist. Personalbrist är jag väl bekant med efter att ha arbetat inom vården. Jag jobbade på Förenade Care som också är privatägt, men på uppdrag av kommunen. Och jag tror, och vet utifrån saker jag har hört att personalbrist är något som förekommer inom både kommunen och privata vårdorganisationer. Vanvård har jag dock inte stött på i den utsträckning som detta avsnitt behandlade. Jag har arbetat med både bättre och sämre personal, men alla har ändå varit mån om kundernas bästa. Som vårdarbetare får man såklart inte mer lön, ju bättre jobb man gör, utan man väljer ändå att lägga ned hela sin själ i omsorgen eftersom det är människor vi tar hand om. Kostymnissarna som äger dessa vårdföretag verkar inte vara ett dugg intresserad av de enskilda individerna, för dem tycks allt bara handla om att gå med vinst. Fruktansvärt.

http://svt.se/2.149972/1.2585231/vi_gav_dom_var_pappa

Kommentarer

Här kommenterar du inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Bloggadress:


Kommentar:


Trackback